✳️ برخی کارشناسان تعلیم و تربیت معتقدند جهش تحصیلی مانع از بروز خلاقیتهای
کودک میشود و تحت فشار قرار گرفتن او زمینه مشکلات روحی را برای او ایجاد میکند و
از سوی دیگر برخی نادیده گرفتن استعداد دانشآموزی که توانایی جهش تحصیلی دارد را بیعدالتی
میدانند.
فرامرز محمدیپویا مدرس دانشگاه خوارزمی
و کارشناس مسائل تعلیم و تربیت در تحلیلی 2 سوی این استدلالها را بررسی کرد و
اظهار داشت: جهش تحصیلی هم تهدیداتی دارد و هم فرصتهایی ایجاد میکند از جمله فرصتها
و مزایای این روش توجه به دانشآموزانی است که سریعتر یاد میگیرند و استعداد بالاتری
از سایر دانشآموزان دارند؛ استعداد بیشتر میتواند منجر به خلاقیت شود اما محصور بودن
در
پایهای که پایینتر از سطح اوست، خلاقیت دانشآموز را از بین میبرد.
وی افزود: دانشآموز مستعد در حصار سن تقویمی
زندانی میشود و و جهش تحصیلی راهی برای برونرفت از این شرایط برای او محسوب میشود.
محمدیپویا با بیان اینکه این طرح معایب
و ایراداتی دارد که بر مزایای آن میچربد، اضافه کرد: از جمله ایرادات آن که مربوط
به مرحله انتخاب دانش آموز بوده، این است که بهره هوشی در نظر گرفته شده برای پذیرش،
120 تعیین شده است در حالی که به نظر میرسد اکنون این حد بسیار پایین است و با در
نظر گرفتن اینکه متوسط آیکیوی طبیعی 105 تا 107 است دیگر فردی با آیکیوی
120 نمیتواند تیزهوش باشد و باید سطح آن را بالاتر ببریم.
کارشناس مسائل تعلیم و تربیت گفت: ایراد
دیگر که به ماهیت جهش تحصیلی بازمیگردد این است که ما در جهش تحصیلی صرفاً به هوش
تحصیلی توجه میکنیم و سایر انواع هوشها را نادیده میگیریم و دانشآموزانی که از
لحاظ سنی طبیعتاً سایر انواع هوشهایشان رشد یافتهتر است در کنار یک دانشآموز جهشی
خوانده قرار میگیرند و این مسئله آسیبزاست.
وی این ایراد را بنیادیترین تهدید برای
جهش تحصیلی دانست و بیان داشت: اینکه صرفاً هوش تحصیلی برای جهش تحصیلی ملاک قرار داده
میشود و توجه
ناچیزی به سایر جنبههای هوش می شود در واقع نادیده گرفتن سایر ساحتهای
تربیتی است
با توجه به تجربیات مختلفی که در این زمینه
برای همکاران پیش آمده است .به نفع کودک هست که از نظر روحی وجسمی جهشی نخواند .میزان
مطالب هرپایه تقریبا با رشد عقلانی کودک تنظیم می شود واگر ومی داشت مطلبی را زودتر
از زمان آن فرا بگیرد برایش در نظر گرفته می شد .
کما اینکه با این کار کودک یک سال از بازی
ها وسرگرمی های دوران های مختلف زودتر جدا می گردد .
در آموزش های پیش دبستانی حتی مراحل آموزش
نقاشی به کودک را در هفته های مختلف تقسیم کرده اند وتاکید دارند هفته ای را زودتر
از موعد مقرر آن آموزش تدهند چون رشد مغز کودک در آن حد می باشد ودچار تعارض می گردد
.
جهشی نه تنها ممکن هست به روح کودک آسیب
برساند بلکه عواقبی چون بلوغ زود رس ویا افسردگی را به دنبال می تواند داشته باشد
.
در همه کودکان آسیب یکسان نیست ولی ضرر
آن بیش از فایده ای است که تصور می رود .
اجازه دهیم کودکان ما سیر
طبیعی خویش را طی کنند
مدرسه خانه ای سرنوشت ساز
اشتراک گذاری در تلگرام
تبلیغات
درباره این سایت